shutterstock_551178205 (002).jpg

13 mar 2019

Kunnskapsdeling på tvers av bransjer for å oppnå intelligent optimalisering av ruter

Ruteplanlegging og transportoptimalisering kan være komplisert. Derfor er kunnskapsdeling svært viktig, selv på tvers av bransjer der man ikke nødvendigvis ville forvente likheter. Med nettverksbygging og kunnskapsdeling følger inspirasjon og nyskaping. Selv om to firmaer som frakter gods har forskjellige og komplekse krav, endrer det ikke det grunnleggende premisset at begge har behov for ruteoptimalisering i en logistikkoperasjon. Idéutveksling med uventede forbundsfeller kan resultere i nye ideer og muligheter, til og med kanskje noe som før virket usannsynlig eller utenkelig.

Tidligere i år hjalp AMCS Group til med å tilrettelegge for at nordiske kunder skal kunne gjøre nettopp dette, på en kundeopplæringsdag i København, som arrangeres hvert år. Hos AMCS verdsetter vi kunnskapsdeling og oppmuntrer til det som et redskap til utvikling og – som en naturlig følge – kundetilfredshet. Kunnskapsdeling gir AMCS-teamet muligheten til å få førstehåndslærdom om relevante markedstrender for fremtidige produktveikart. Kunder som bruker ruteplanleggingsløsningen i den intelligente optimaliseringsmodulen reiste altså til den danske hovedstaden for å få en sjanse til å forbedre sine ferdigheter og ekspertise og å bygge nettverk med andre i lignende stillinger i andre firmaer.

Innholdet inkluderte et veikart og en introduksjon til nye funksjonaliteter i løsningen. I tillegg ble diverse praktiske temaer behandlet, blant annet: ruteplanlegging med stopphyppighet (og hovedruteoptimalisering), tilordning og KPI-er, import og eksport ved hjelp av stilark, eksport fra ruteplanleggingsløsningen, tidsmodeller (kjøretid, pausetid osv.), generell planlegging og beste praksis. Det var også mulig å ha med en spesifikk utfordring fra virkeligheten og få ideer om hvordan problemet kunne løses. Deltakere forlot arrangementet med strategier og ideer til sine egne prosesser.

Kundene som deltok, kom fra mange forskjellige bransjer, blant annet gjenvinning, jordbruksprodukter, pengetransport, postlevering, gods- og pakketransport, avislevering, detaljhandel og avfallsinnsamling. Noen kunder hadde med seg flere ansatte, fra superbrukere til IT-administratorer. Til tross for at firmaene var svært forskjellige, hadde de alle et behov for ruteplanlegging og optimalisering. Man skulle tro at disse firmaene ikke hadde mye til felles. Likevel er det mye samvirke på tvers av firmaene i måten de jobber med ruteplanlegging på, og hvordan de prøver å optimalisere forretningen på, både for å spare kostnader og av miljøvennlige hensyn.

Tilbakemeldingene vi fikk, var overveldende positive med en gjennomsnittlig vurdering på 4,5 av 5 når deltakerne ble spurt om sannsynligheten for at de ville anbefale et lignende arrangement til en kollega. Ikke bare er det en flott anledning for deltakerne å lære, bygge nettverk og fungere som idéutvekslingspartnere for hverandre, men AMCS får også viktig innsikt i trender, strategier og kanskje også hull i funksjonalitetene for fremtidige veikart. Det er en vinn-vinn-situasjon som til syvende og sist hjelper AMCS-kundene til å oppnå en ekstra konkurransedyktig fordel med sin intelligente optimaliseringsløsning.

Om Intelligent Optimisation, Route Planner

Løsningen er et kraftig optimaliseringsverktøy til langsiktig, forutgående ruteplanlegging av hovedruter og/eller dynamiske ruter. Systemet kan brukes til hva-hvis-simuleringer, hovedruteoppretting og vedlikehold. Systemet er utstyrt med optimaliseringsalgoritmer, og standardsystemet kan konfigureres til å tilpasses kravene til enhver bransje, enten grunnlaget er distribusjon, henting, innsamling eller en kombinasjon. Sammen med det intuitive brukergrensesnittet vil det utgjøre den perfekte løsningen for å øke effektiviteten i transportfirmaet ditt. Med sin 25 år lange erfaring med utvikling og iverksetting av ruteplanleggingsløsninger tilbyr AMCS kvalitetsprodukter, som har utbredt bruk blant bransjeledende firmaer.
Les mer her.

Om AMCS Group

AMCS er den ledende leverandøren av integrert programvare og kjøretøysteknologi for firmaer innen avfallsinnsamling, gjenvinning, olje og gass, tørrbetong, sement- og materialressursbransjer samt enhver type logistikk- og transportfirma. Vi hjelper over 2450 kunder med å redusere driftskostnader, øke bruken av egne ressurser, optimalisere marginer og forbedre kundeservice. Vår forretningsprogramvare og SaaS-løsninger leverer digital nyskaping til den nye, sirkulære økonomien verden rundt. AMCS’ løsninger reduserer papirarbeid, tid og kostnader ved driften. Vi optimaliserer transport, ressurser, bak-kontor og prosessoperasjoner med klar synlighet, mobilitet og beslutningsstøtte. Resultatet for kundene våre er forbedrede marginer, god kundeservice og raskere betaling.